Der findes efterhånden rigtig mange forskellige hosting firmaer, som tilbyder webhoteller under 20-30 kroner om måneden.

Der kan dog være stor forskel på kvaliteten af den service de tilbyder og hvor stabilt webhotellet kører.

Når man leder efter et billigt webhotel, er det vigtigt at man er grundig med sit forarbejde. Ellers risikerer man at være bundet af et dårligt webhotel i en længere periode.

Kunsten at vælge det rette webhotel

I denne artikel vil vi hjælpe dig med at finde det rette webhotel. Vi vil kigge på de forskellige overvejelser du bør gøre, inden du trykker ”bestil”.

Der er som sagt stor forskel på kvaliteten af de danske webhoteller, når det kommer til discountsegmentet.

Dyrt er ikke altid bedst – Stordrift (Fordele og ulemper)

Stordrift betyder ofte at de store etablerede firmaer kan tilbyde bedre hosting, end mange af de små (Og dyrere) firmaer.

Dette er selvfølgelig ikke altid rigtigt, men der vil være situationer hvor du får mere for 20 kroner end 200 kroner.

Omvendt, vil der også være situationer hvor firmaerne skal profitoptimere og putter alt for mange kunder pr. server.

Det vi prøver at forklare her, det er at du ikke skal være bange for at vælge et billigt firma, hvis de har et godt ry. Ofte får du meget for pengene.

Men begynder de billigere hostingfirmaer at have et mere blakket ry, så er det ofte fordi de simpelthen har for mange kunder ift. deres setup. Og så bør du ikke vælge dem. Her er det nemmest at man laver grundig research på eksempelvis Trustpilot, inden man finder pengepungen frem.

Overvejelse: Hvad med oppetiden?

Hvis man betaler for et webhotel, så forventer man også at det virker. Men der vil altid være en vis mængde nedetid. Det er teknik og ting vil gå galt. Der vil ske uforudsete ting.

Men man bør stadig forvente en meget høj oppetid. Mange hostingfirmaer reklamerer med deres gennemsnitlige oppetid. Selvom at man ikke nødvendigvis 100% kan stole på det de skriver, så er det ofte et godt tegn, når de kan reklamere med ”99.9%” oppetid.

Det gør blandt andet hosts som Nordicway og Simply, men også mange af de andre kendte selskaber.

Hvis et selskab ikke viser dig deres gennemsnitlige oppetid, er det ikke nødvendigvis et klart tegn på at de har problemer med at holde serverne i drift. Ofte er det bare ikke noget de reklamerer med.

Et godt tip er dog at vælge et hostingfirma som fremviser deres oppetid. Så har du noget at holde dem op i mod, hvis du oplever problemer. Et andet tip er at man ofte kan fornemme og et firma tilbyder stabil drift, ved at nærlæse anmeldelserne hos Trustpilot.

Myten om ubegrænset trafik

De fleste billigere hostingfirmaer tilbyder ubegrænset trafik. Det er selvfølgelig rart, da man ikke ønsker at ens webhotel bliver lukket pga. for meget brug.

Men der vil altid stå i deres betingelser at ubegrænset trafik er en vurderingssag (Må ikke misbruges). At de forbeholder sig retten til at lukke et webhotel ved uhensigtsmæssigt brug.

Så hvis du har planer om et online projekt, hvor der skal indgå massivt trafik og store downloads fra serveren, så forvent ikke at et billigt webhotel vil lade dig gøre det længe.

Ulempen ved billige webhoteller

Den største ulempe ved billige webhoteller, det er typisk at du deler server med en masse andre.

Det kan give problemer hvis du eksempelvis skal sende nyhedsbreve ud. Her er der større chance for at serveren er ”blacklistet” i diverse spamfiltre.

Ved almindelige websites, vil man typisk ikke have noget problem ift. ressourcer. Ens hjemmeside vil ofte køre lige så godt, som ved en dyrere løsning.

Men begynder man at have mange (Tusinde) besøg og siden bruges til ressourcekrævende opgaver, som streaming, store billeder eller tunge udregninger, kan det begynde at betyde at man vil komme lidt til kort. Her kan man opleve at serveren ikke kan følge med.

Oprettelse – (Kan være dyrt)

Et af de steder hvor man skal være opmærksom, det er ved prisen for oprettelse. Det kan godt være et webhotel kun koster 15 kroner om måneden, men hvis oprettelsen koster 199 kroner, vil det være en stor (Og ikke synlig) forøgelse af prisen det første år.

Den månedlige pris (År 2)

Et andet smart trick, det er de selskaber som øger prisen ved det andet år. De reklamerer med en lav pris og knap så synligt stå den efterfølgende pris, som man skal betale fra år 2.

Det er ikke nødvendigvis noget man skal blive fornærmet over, da det er en velkendt metode i branchen. Men det er noget man skal være opmærksom på, når man kigger på det samlede billede.

De sidste ord

Du skal selvfølgelig også overveje:

  •          Hvor meget plads du skal bruge.
  •          Danske support eller ej?
  •          Daglig backup?
  •          Mulighed for 1-klik installation?

Hvis du gerne vil i dybden med alle de overvejelser du bør gå igennem, inden du vælger et webhotel, kan du læse mere om billige webhoteller hos bedste-webhotel.dk – Her kan du også søge mellem de bedst anmeldte webhoteller og få et hurtigt overblik over hele det danske hostingmarked.

Kategorier: Uncategorized