Som virksomhedsejer i dag er der ufatteligt mange ting, du skal tage højde for. Især den online markedsføring skal prioriteres for, at du kan få godt gang i din virksomhed. Med det sagt, så findes der et hav af forskellige måder, hvorpå du kan komme godt fra start online. I denne artikel kan du læse om nogle af de mest populære metoder til at etablere en solid tilstedeværelse på nettet og tiltrække flere kunder.
SEO, linkbuilding og EAT
Som en nystartet virksomhed kan det være svært at skabe nok opmærksomhed omkring dit brand og dine produkter. Det er her, strategier som SEO, linkbuilding og EAT kommer ind i billedet.
SEO er en forkortelse for ”søgemaskineoptimering”, på engelsk ”Search Engine Optimization”. Det er en ofte benyttet metode, som skal hjælpe med at øge din synlighed på Google. Dette kan ofte lade sig gøre ved at benytte de mest populære søgeord eller sætninger, der er relevante for dit produkt. Når du bruger populære ord og vendinger, registrerer Google din hjemmeside som mere relevant for brugerne – og derved skubbes hjemmesiden højere op i deres søgninger.
Linkbuilding er en anden strategi, som også har til formål at få flere besøgende på din side. Det går ud på at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside, da dette giver en højere Google-rangering at blive nævnt og linket til af andre. Det er dog vigtigt, at du er kritisk og opmærksom på, at det tydeliggøres, at disse links er annoncer. Forbrugerombudsmanden har nemlig tidligere haft fokus på dette.
Sidst, men ikke mindst er der EAT, hvilket er en forkortelse af ”Expertise, Authoritativeness, Trust”. For at forklare det ganske kort, så er det tre kriterier, som Google vægter højt, når de rangerer sider på søgninger. Her bliver der kigget efter, hvor troværdigt dit indhold er – og dermed hvorvidt, man kan stole på det. Lær mere om EAT her, hvis du vil dykke længere ned i emnet. Vi kan kun anbefale det, da EAT-kriterierne også helt generelt er med til at fremme din troværdighed.
Få fat i din lokale målgruppe med geo-targeting
Før du tænker for meget i online-strategier, er det dog også vigtigt, at du finder ud af, hvilken målgruppe du gerne vil fokusere på. Især i starten kan det være smart at fokusere på potentielle kunder i dit lokalområde – og hvis det er tilfældet for dig, kan det være en fordel at benytte geo-targeting.
Geo-targeting er en god og forholdsvis nem måde, hvorpå du kan fange de lokales opmærksomhed. Geo-targeting benyttes oftest af virksomheder, hvis indhold ikke nødvendigvis er relevant for alle. Med geo-targeting kan du nemlig specificere hvor i landet eller verden, potentielle kunder skal have dine reklamer. Du kan også vælge, hvor stor en radius der skal være fra den specifikke lokalitet.
Når du har valgt de specifikke områder, du vurderer er mest relevante for din virksomhed, kan du på sigt følge med i, hvor du får mest trafik fra. Dette kan tegne et større billede af, hvor dit indhold og din hjemmeside vil være mest relevant.
Med en god kombination af disse strategier vil du med stor sandsynlighed opleve mere trafik på din hjemmeside. Derved sørger du for, at du fanger den rette målgruppe og kommer ud til så mange af dem som muligt.