Sådan kan du lave research før dine investeringer

At researche ordentligt er en vital del af det at investere. Du bør som investor aldrig blot investere som vinden blæser – der skal være en strategi, og en grund bag hver investering. Researchen er det allervigtigste i din investering – det er hele grundlaget for den. Ønsker du eksempelvis at investere i aktier, skal du sætte dig grundigt ind i virksomheden – dette bør som minimum være det der internt kan påvirke virksomheden (chefer, tidligere resultater mm.), og også gerne de eksterne (demografi bl.a.).

Omgangskreds

Mange danskere, både unge som ældre, snakker aktier og generelt investering med deres omgangskreds. En sund diskussion er den bedste måde at blive klogere på – for alle involverede parter. Den generelle research skal selvfølgelig være i orden, så du skal ikke blot blindt lytte på personerne i din omgangskreds. Du kan få tips om mulige aktie-raketter her, men husk at lave din egen research når du kommer hjem, og se, om du tror på virksomheden.

Google

Google er en hurtig måde at finde gode aktier på. Du læser ikke om artiklerne på Google, men Google viser dig ind på hjemmesider, hvor du kan. Husk, som altid, din kildekritik, og undersøg virksomheden til bunds. Google er en god måde at lære aktiehandel for begyndere, hvis du er helt ny indenfor denne verden.

Hjemmesider

Af hjemmesider er der flere kategorier af hjemmesider, du kan kigge efter.

Der er gået inflation i mængden af finansblogs, af uafhængige investorer, som deler deres råd, og giver et indblik i deres privatøkonomi. På disse hjemmesider skal du virkelig lave din research ordentligt, før du investerer. Grunden til vi nævner denne form for hjemmeside, er fordi de på sin vis faktisk kan være bedre end de helt store, kendte hjemmesider.

De store finansmedier, såsom danske Finans eller amerikanske Investors kan være gode til at komme med på virksomheder, der – i de fleste tilfælde – er store, etablerede virksomheder, som allerede har massevis af opmærksomhed, mens de stiger et par procenter i værdi.

Der hvor de små investeringsblogs har deres styrke er, at der er rigtig mange af dem, de holder øje med mange forskellige sektorer, og mange af dem har nogle rigtig spændende, små og ukendte virksomheder i deres portefølje, som måske er den nye Tesla, Facebook eller Amazon.

Der er også de store kendte medier, hvor du kan læse alt om hvad der sker af nye, spændende ting i forskellige sektorer, virksomheder og lande, som kan påvirke aktiemarkedet.

Facebook

På Facebook er din kildekritik særlig vigtigt. Det går ofte rigtig hurtigt her, og man skal kunne navigere i hvad der er reelle investeringstips, og hvad der bare er en kommentar for at skabe lidt hype omkring en given aktie.